Assalamualaikum w.b.t.

Hari ini adalah hari yang bakal saya ingati sampai bila-bila. 18 Jun 2010. Hari kami menghadapi peperiksaan terakhir dalam medical degree saya. Pagi tadi exam untuk 3 subjek terakhir, therapy, surgery dan obstetrics&gynaecology. Exam kat Lugovaye hospital seawal jam 7 pagi. Walaupun sekarang dah musim panas, tapi alhamdulillah hari ni sejuk je.

Alhamdulillah semua exam berjalan dengan lancar. Syukur alhamdulillah kepada Dia pemberi nikmat, semua exam saya lulus. Mudah-mudahan kejayaan ini akan mendekatkan lagi diri saya kepada Yang Maha Pemberi Nikmat, insyaallah.

Syukran jazilan kepada mak yang sentiasa dan tidak putus-putus mengirim doa buat saya di sini. Mak sentiasa memberi semangat kepada saya. Adik-beradik, ipar-duai, anak-anak saudara dan semua ahli keluarga yang lain juga terima kasih saya ucapkan atas doa dan dorongan dari kalian. Kepada seluruh tenaga pengajar CSMU, spasiba balshoi atas segala curahan ilmu dan kesabaran kalian terhadap kerenah kami. Rakan-rakan seperjuangan thank you so much sudi berkongsi ilmu dan kehidupan dengan saya. Kepada semua mereka yang sentiasa mendoakan saya, hanya terima kasih mampu saya lafazkan, semoga Allah membalas dengan sebaik-baik balasan. Semoga segala usaha kita mendapat keredhaan Allah s.w.t insyaallah

Tapi hari ni perut saya meragam pula. Tak best betul la bila hari exam macam ni perut buat hal pula. Terpaksa minta kebenaran untuk keluar sebentar. Terima kasih kepada penjaga exam kerana memahami. Ingatkan habis di situ saja, rupanya bila balik asrama, masih meragam lagi. Entah apa yang tak kena.

Dengan ini berakhir perjuangan saya menuntut ilmu perubatan secara formal di bumi Ukraine ini. Dan berakhirlah jua kehidupan saya sebagai seorang pelajar.

Akan tetapi pengakhiran ini adalah suatu permulaan kepada sebuah kehidupan yang jauh lebih mencabar dari kehidupan saya selama ini. Saya perlu menapak menuju kepada berbagai jenis dan gaya kehidupan. Kehidupan bermasyarakat, kehidupan berkerjaya dan berbagai lagi kehidupan yang saya sendiri belum pasti. Entah kan panjang umur entahkan tidak untuk bertemu dengan kehidupan seterusnya, hanya Allah mengetahui. Saya perlu mempersiapkan diri mental dan fizikal untuk menghadapi hari-hari mendatang yang pastinya lebih mencabar.

Kehidupan sebagai seorang student perubatan sudah tentu takkan dapat saya lupakan. Pahit manis dalam liku kehidupan merantau di negara orang demi mencari sebuah kejayaan.

 Seusai exam. Mengemas apa yang patut.

 Apa saja la yang dibincangkan

 Depan dewan bersama Madam Mongilova (cardiologist)

 Semasa result diumumkan.
Arrows : some of our teachers.
Others are students

 Our vice-dean, Mr Rezanov (surgeon) and our teachers, therapeutists and biochemists

Habis exam, habis study tetapi kita sebagai khalifah Allah di muka bumi ini takkan pernah habis untuk sentiasa mengabdikan diri kepada Nya dan berbakti untuk agama Nya sehingga nafas yang terakhir. Mudah-mudahan saya dapat memperbaiki diri dari hari ke hari sebagai seorang khalifah Allah di muka bumi ini.

0 comments: