Sejak lahirnya orang baru dalam keluarga saya, saya dan adik pun mula la menyenaraikan seberapa banyak nama untuk dicadangkan kepada abang saya. Kami hanya pencadang, kata putus tentu sekali si ayah.

Tahun lepas, kakak saya melahirkan anak ke-3. Kami berdua juga yang menyiapkan senarai nama. Tapi akhirnya senarai nama yang adik saya cadangkan yang kakak saya terima. Senarai saya tidak terpilih.

Alhamdulillah tahun ni senarai saya yang terpilih. Seronok betul saya. Terima kasih kepada Ustaz Adib dan kawannya (tak tahu nama) yang membantu saya mencari senarai nama yang sesuai. Ada kiraan yang mereka lakukan untuk mendapatkan nama yang sesuai. Jangan tanya saya sebab saya tidak tahu. Nak belajar caranya, kena banyak tahu maksud perkataan arab, supaya tahu untuk memadankannya.

Sebelum tu saya telah senaraikan beberapa nama, tapi semua abang saya tolak. Setelah 3 hari menunggu, Ustaz Adib utarakan 5 nama untuk dipilih setelah perkiraan dilakukan. Alhamdulillah abang saya telah menerima salah satu nama itu.

MUHAMMAD HAZIQ yang bermaksud CERDIK / PANDAI. Mudah-mudahan Haziq acik ni akan sehebat namanya, jadi seorang yang cerdik lagi pandai. Biarlah kecerdikan dan kepandaian mu itu nanti disandarkan kepada Islam, bukan untuk dimegahkan. Semoga Haziq jadi pendukung dan pejuang agama Allah di muka bumi ini.

Muhammad Haziq bin Roslan.
Muka macam abang dia, Sufyan.

"Ya Allah Kau jadikan Muhammad Haziq bin Roslan ini seorang anak yang soleh. Kau berikan rahmat dan kasih sayang Mu buat Muhammad Haziq Ya Allah. Jadikan Muhammad Haziq seorang pembela agama Mu. Kau pimpinlah Muhammad Haziq ke jalan keredhaan Mu Ya Allah."

Tak sabarnya acik nak jumpa dengan Haziq. Tunggu kepulangan acik ye sayang. Semoga Haziq jadi penyejuk mata penawar hati mak dan ayah dan seluruh keluarga, insyaallah.

2 comments:

nurul huda said...

anak sedare baru ke.. mabruk! inshaAllah ada rezeki blh mntk tlg carikan nama utk kt pulak!! hee

NORAIN said...

yer anak sedara baru...asyik dpt anak sedara je, anak sendiri ntah bila ntah....hehehe...insyaallah kalau ada rezeki, bleh je tlg carikan nama tu...cuma kena tny pd ustaz yg nak tlg tu la kan...