Assalamualaikum w.b.t.

Berhari-hari juga meninggalkan blog tanpa entry. Bukan apa, dah hampir dengan exam, jadi kena tumpu lebih pada buku.

Saya tahu ada orang kata tidak boleh menyambut hari itu dan hari ini. Terpulang kepada individu, asalkan tidak melanggar batasan yang Allah gariskan. Bagi saya, sekadar untuk mengucapkan, tak salah rasanya. Dan saya tak pernah merasakan cuma pada hari tertentu saja saya mengingati mereka yang saya kirimkan ucapan.

Hari ni 16 Mei, semua sedia maklum lebih-lebih lagi mereka yang bergelar GURU. Dalam family saya pun ada yang menyandang gelaran tersebut. 16 Mei adalah HARI GURU seluruh Malaysia.

Bagi saya guru bukan hanya mereka yang berada di sekolah, di universiti dan yang seumpamanya. Tetapi setiap manusia yang mengajarkan sesuatu kepada orang lain adalah guru. Tidak salah rasanya kalau saya katakan, semua orang adalah guru. Setidak-tidaknya dia guru untuk dirinya sendiri. Betul kan?

Saya juga punya guru dalam hidup saya seperti orang lain. Guru pertama dalam hidup saya adalah mak dan arwah ayah saya. Mereka mengajar saya menegenal dunia yang fana ini. Seterusnya ahli keluarga saya. Abang sulong saya seorang guru. Tanpa mereka semua, belum tentu saya dapat memijakkan kaki ke sekolah untuk bertemu dengan guru-guru saya secara formalnya. Terima kasih mak, ayah dan keluarga saya. Allah mengetahui segala apa yang kalian lakukan dan hanya Allah yang mampu membalasnya.

Sebagai tanda ingatan tulus ikhlas, dari kejauhan saya titipkan ucapan SELAMAT HARI GURU kepada guru-guru yang pernah mengajar saya. Bermula bangku persekolahan di Tadika Kemas Parit 6 bersama Cikgu Siti Murni. Seterusnya ke Sekolah Kebangsaan Parit 6 dan Sekolah Rendah Agama Parit 6. Kemudiannya ke Sekolah Agama Menengah Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Batu 38. Berpindah ke Sekolah Agama Menengah Bestari. Menyambung ke Kolej Matrikulasi Perak. Meneruskan pelajaran ke Crimea State Medical University.


I LOVE MY TEACHERS LILLAHITA'ALA

Tak dapat saya nak sebutkan nama seorang demi seorang guru-guru saya, terlalu ramai. Kalau disuruh saya mengira, tentu sekali saya tidak akan dapat mengira jumlah sebenar mereka. Kalau bilangan guru pun saya tak boleh kira, apatah lagi ilmu yang mereka berikan. Tiada perhitungan.

Terima kasih yang tidak terhingga kepada semua cikgu, ustaz, ustazah, puan, encik, tuan haji, doktor, proffesor dan semua guru di atas segala ilmu yang dicurahkan dan segala tunjuk ajar yang diberikan. Halalkan segala ilmu yang diberikan. Maafkan segala kesalahan dan kesilapan saya selama bergelar anak murid, anak didik, pelajar kalian. Guru saya adalah asbab berdirinya saya di tempat saya sekarang ini, segalanya atas izin Allah jua. Saya sayang guru-guru saya lillahita'ala.

Kalian berkorban tenaga, masa dan jiwa raga demi anak-anak didik. Pastinya jasa kalian tidak akan dapat saya balas. Hanya Allah yang dapat membalasnya. Saya hanya mampu mendoakan kesejahteraan kalian semua. Semoga Allah kasihi, berkati dan rahmati kalian semua di dunia dan di akhirat kelak, insyaallah.

Kepada sahabat, rakan, taulan saya yang bergelar guru, Selamat Hari Guru juga buat kalian semua. Sesungguhnya kerja yang kalian lakukan amat mulia di sisi Allah. Dididklah anak bangsa kita menjadi manusia berguna. Didiklah mereka bukan sekadar mengenal erti bahasa, matematik, sains, agama dan sebagainya, tetapi apa yang lebih penting adalah didiklah mereka mengenal Allah. Apabila mereka mengenal Allah, mereka akan pasti mengenali ilmu-ilmu Allah yang terbentang luas di muka bumi ini. Mudah-mudahan bila mereka mendalami ilmu matematik, mereka tidak hanya mengenal 1, 2, 3, tetapi mereka tahu mengapa Allah jadikan ilmu matematik dan begitu juga ilmu-ilmu yang lain.

Saya dedikasikan lagu ini khas buat guru-guru saya yang saya sayangi dan juga buat semua mereka yang bergelar guru.




2 comments:

qaseh mas said...

salam sis Nor
terima kasih atas entry yang menyentuh hati saya.Good Luck ye untuk exam..

NORAIN said...

salam sis qaseh mas...
terima kasih atas doa itu...
semoga sentiasa dalam peliharaan Allah..