Assalamualaikum w.b.t.

Semenjak masuk kerja ni, entry asyik cerita pasal kerja je. Apa nak buat, memang dah kehidupan ku begitu.
Entry sebelum ni saya cerita saya kena hantar patient pergi Hospital Besar Ipoh kan? Actually saya kena hantar patient lain sebenarnya. Tapi disebabkan ada 2 orang patient yang nak dihantar ke Ipoh, jadi ubah plan. Dr Akil hantar patient yang sepatutnya saya hantar tu dan saya hantar patient yang seorang lagi.

Cuak juga la first time kena hantar patient. GCS (glasgow coma scale) patient plak cuma 10/15. Sedaya upaya cuba menenangkan diri sendiri. Berdoa agar patient takde apa-apa dalam perjalanan.

Bila tengok balik kes patient tu, teringat saya kat arwah ayah saya. Kes patient ni sama macam kes arwah ayah saya sebelum dia meninggal 20 tahun dulu. Complaint of generalised weakness-sudden onset, unable to ambulate, unable to talk, lost of appetite. Memang sama la komplen-komplen patient tu dengan arwah ayah dulu sebelum masuk hospital. Cuma diagnosis lain sikit je. Arwah ayah dulu diagnosed as intracerebral bleeding (bleeding inside the brain). Pakcik tu pula diagnosed as subdural hemorrhage.

 Ayah, you are the only my luvly dad and I am the only your Norain.

Sepanjang perjalanan ke Ipoh, saya pandang je pakcik tu. Terasa macam arwah ayah saya yang terbaring depan saya tu. Sayu, sedih. Rasa nak menitis airmata. Tak putus-putus saya berdoa agar selamat sampai ke Ipoh. Semoga Allah beri kesembuhan buat pakcik tu. Terfikir kenapa Allah takdirkan kes pertama yang saya hantar dalam hidup saya sama sebiji macam kes arwah ayah. Tentu ada sesuatu yang Allah nak beritahu pada saya.

Ayah, anakmu ini akan sentiasa mendoakan kesejahteraan hidup mu di barzakh sana, jua di akhirat kelak.

3 comments:

iBu...gUru said...

baca cite dr saya pun teringat arwah ayah saya.............

NORAIN said...

walaupun dah 20 tahun ayah pergi, ingatan pasti kan tersemat di sanubari...ye tak kak? akak, takyah panggil dr boleh? panggil ain je la

samihah (^_^) said...

Salam.. Hye ain.. apa khabar..?? rindu awak.. Banyakkan bersabar ya.. tersentuh hati saya membaca nya..