Assalamualaikum w.b.t

Dah lebih sebulan saya mula bekerja. Alhamdulillah boleh survive setakat ni. Tapi ada banyak benda saya kena belajar lagi. Kawan-kawan banyak membantu, especially kawan-kawan yang graduated from local university. Terima kasih semua.

Isnin lepas 22/11/10 adalah hari pertama saya oncall active. Selama ni diorang bagi oncall passive dulu sebab baru masuk kerja. Takutnya tak tahu nak kata la. Maklum la first time oncall. Malam sebelum oncall tu, saya siap pergi wad review sikit-sikit pasal patients kat wad. Punya la takut, 2 malam berturut-turut sebelum oncall tu saya mimpi oncall kat wad  je. Aduhai penangan oncall, memang menyeramkan.
Oleh kerana ni first time saya oncall, diorang letakkan seorang 'babysitter' untuk saya, senior HO. Jadi apa-apa hal, saya boleh rujuk kat dia. Yeoh K.H was my babysitter on that day. Memang Yeoh sangat banyak bantu saya.

On that day, ada 7 new admission kat wad saya. Fuhhh banyaknya. Jarang wad yang saya oncall tu ada admission banyak macam tu. Kalau wad lain mungkin la biasa. Apa lagi diorang kata saya 'jonah' la. Sampai staffnurse pun cakap saya jonah.

Luckily MO oncall saya hari tu, Dr Firman. Dia tak banyak kerenah. Tapi mungkin saya yang banyak menyusahkan dia. Sorry Dr Firman, saya budak baru belajar kalau salah tolong tunjukkan.

Bila habis oncall esok harinya, saya terfikir sesuatu. "Actually siapa yang oncall? Saya ke Yeoh?". Sebab saya rasa Yeoh lagi banyak tahu pasal patient berbanding saya. Tapi bila saya tanya dengan Yeoh, jawapan dia tak mengecewakan saya tapi memotivasikan saya. Thank you so much Yeoh. Saya akan berusaha dengan lebih baik lagi.

Yeoh sangat banyak ajar dan tolong saya. Dia sangat pandai dan dia sudi nak ajar kami yang masih baru ni. Thanks Yeoh sebab tak jemu melayan kerenah kami budak-budak baru ni. Bukan Yeoh seorang je yang banyak ajar kami, tapi ada lagi. Kalau saya sebut nama, terasa pula nama yang saya tak sebut. 

Tapi memang terkilan juga dengan sesetengah manusia yang cuma tahu nak marah tapi nak ajar tu jauh sekali. Mungkin dia terasa dirinya terlalu hebat. Saya akui kami budak-budak baru memang akan ada buat salah. Tapi jangan la sekadar cakap 'salah tu' tanpa memberitahu apa kesalahan yang kami buat. Macam mana la kami nak membetulkan kesalahan kami kalau kami tak tahu dimana salah kami. Apakah berdosa kalau dia beritahu di mana salah kami dan ajarkan kami yang betul? Mungkin satu keadaan kita di atas tapi untuk satu keadaan lain, tak mustahil kita berada jauh dibawah.

Ah tinggalkan la cerita yang tak enak tu. Yang penting teruskan belajar. Kita belajar dengan orang yang sudi nak ajar kita, tak payah terhegeh-hegeh menagih ilmu dari orang yang tak sudi, buang masa.

25/11/10 pula saya oncall untuk kali kedua. Masih juga blur tapi better than the first time rasanya. Better sikit je. New admission tak banyak kali ni tapi kerenah patient pula yang macam-macam. Tu yang buat kerja jadi lambat.

On that day saya kena assist 2 operations. Major operation pula tu. Dua-dua pun 'exploratory laparotomy'. 2nd operation tu tengah malam, emergency operation. Memang sangat penat la. Tapi apa nak buat, itu la kerja.
Hari Jumaat tu kira saya post call la. Memang tak sabar nak balik, nak tidur. Malam tu siap-siap gosok baju untuk esok hari, then tidur. Baru 2 jam tidur tiba-tiba ada orang ketuk pintu bilik asrama. Kawan saya suruh hantar patient ke Ipoh pula. Owh tidak! Pening juga la kepala saya. Discuss punya discuss, saya memang kena ikut juga hantar patient malam tu ke Ipoh. Pukul 5 pagi baru sampai hospital. Cuba nak tidur dalam ambulan tapi tak boleh tidur sebab ambulan tu macam nak racing je. Huhuhu. Sampai bilik sempat tidur sejam. Memang mengantuk, tapi tanggungjawab mesti ditunaikan. Paksa juga diri untuk bangun.

Hari Sabtu tu pula oncall passive. Tak tahu nak kata apa. Belasah je la. Nasib baik oncall passive je.Sabtu malam tu la baru dapat tidur dengan aman. Doktor lain dah biasa dah pengalaman macam tu saya rasa, even lebih dahsyat dari tu. Tapi untuk saya, ini pertama kali saya berhadapan dengan situasi macam ni, memang rasa payah sikit. Insyaallah lama-lama biasa la tu nanti.

2 comments:

saffmukmin said...

mimpi kalau seram, kena byk bc buku kelakar2 masa lps keje nnt,hehee(jokes)

NORAIN said...

mimpi seram tu takde la....cuma asyik mimpi oncall kat ward je...x tenang sungguh tidur...