Assalamualaikum w.b.t

Semenjak balik ke Malaysia ni, jarang-jarang dapat update blog. Malas pun ye jugak. Syawal hampir melabuhkan tirai, tapi saya baru nak post entry raya. Walaupun dah lambat, tapi nak juga ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri, taqabbalallahu minna waminkum. Maaf saya pohon jika ada salah dan silap.

6 tahun dah tak beraya kat kampung. Alhamdulillah tahun ni Allah izinkan saya berhari raya di kampung halaman. Seronok tak terkata menunggu tibanya raya. Bertemukah saya dengan Ramadhan akan datang? Hanya Allah yang tahu.

Sama je macam orang lain. Sebelum raya kemas sana kemas sini. Buat seorang diri, setakat yang termampu je la. Rumah kayu susah nak bersihkan, lagi la kalau bersawang, memang letih sangat.

2 hari sebelum raya dah start anyam daun kelapa buat ketupat. Daun kelapa ambil dari pokok tepi rumah je, jimat, tak payah beli. Malam raya tu rebus ketupat dan mula masak lauk-lauk untuk pagi raya. Tahun ni saya masak rendang daging dan kuah kacang. Mak masak ayam masak merah. Ketupat adik saya yang rebus.

 6 tahun tak anyam ketupat guna daun kelapa. Rupanya skill masih power lagi hehehe

 Siap untuk dimakan. Sayangnya lupa nak snap lauk pauk di pagi raya huhuhu


Nasib baik si kecil Imdad yang saya jaga tak meragam, jadi berjaya saya siapkan malam raya tu juga apa yang patut.

 Imdad berdokong dengan kakak Nureen di pagi raya. Kakak Nureen ni rajin sangat tolong acik jaga Imdad


Abang-abang dan kakak-kakak saya semuanya pulang ke kampung. Cuma berganti-ganti, ada yang beraya di rumah mertua dulu, ada yang beraya kat rumah mak dulu. Sampai raya ke-4 rumah mak masih riuh rendah dengan suara cucu-cucu.

 Laman rumah. Berlapis-lapis kereta. Ni pun dah ada yang keluar, kalau tidak lagi berlapis.


 Keluarga Jamaluddin

 Keluarga Mohamad Rodzi. Kak Imah takde dalam gambar.

 Keluarga Rabonah

 Keluarga Roslan. Anak sulung, Safwan takde dalam gambar, ikut 'baraan'.

 Keluarga Abdul Latif. Cuma yang biru kanan sekali tu je pembantu rumah. Eh Eusuf pun takde, dia dah masuk dalam kereta, taknak keluar dah.

Keluarga Fauziah.


Lama tak beraya dengan family, anak-anak saudara dah makin besar, perangai pun bermacam-macam. Tu baru perangai masa raya, kalo waktu lain lagi la banyak macamnya. Apa pun kamu semua buat acik gembira.

Asal boleh je korang ni.

Eleh ye ye je diorang ni

Bila si bulat Eusuf nak pegang si bulat Haziq. Terpaksa la Bapak tolong angkatkan hehehe

Anak-anak belajar buat ketupat. Tahun ni memang tahun belajar buat ketupat. Hari raya orang pergi beraya, anak-anak aku belajar buat ketupat di hari raya.

Di suatu malam raya (raya ke berapa entah,lupa dah). Makan kat luar dengan anak-anak di tengah malam sebab ada yang kelaparan. Bukan kat rumah takde makanan, tapi saje je, demi mengeratkan silaturrahim hehe. Aku hanya tukang ambil gambar.


Lepas semua dah balik baru la dapat pergi beraya. Dah lama tak spend masa dengan family, rasa sangat seronok dan berharga raya kali ni. Semoga Allah panjangkan umur kami semua dan dapat merapatkan lagi ukhwah kami sekeluarga, insyaallah.

0 comments: