27 Jun 2010
Simferopol

Assalamualaikum w.b.t.

Setiap hari mahu meng'update' blog tapi asyik tak berkesempatan. Minggu ni saja jadual memang penuh, tak duduk kat bilik. Kesana kemari ziarah menziarah. Selagi tak balik Malaysia, selagi tu la ada orang jemput datang rumah. Terasa sangat dihargai.

 Frame kat rumah mereka. Bunga dan daun dalam frame tu adalah kulit. Mesti mahal kan?

Dr. Fatima ni anak bongsu kepada pasangan makcik Khalila dan pakcik Uzair. 2 orang lagi anak pasangan ni lelaki, Dr. Subhi dan yang seorang lagi saya lupa nama dia. Dr. Fatima specialist dalam bidang ENT (ear nose throat). Dr Subhi pula seorang Paediatrics surgeon. Dr. Subhi ni banyak membantu sahabat-sahabat kami yang melahirkan anak di sini. Urusan dokumen hingga la urusan clinical juga.

Sehari sebelum penerbangan pertama pulang ke Malaysia, sempat lagi menziarahi keluarga Dr. Fatima. Perkenalan dengan Fatima ni baru setahun ni je, tapi orang Islam sini memang begitu. Kalau boleh mereka selalu mahu kita datang ziarah.

Ini ziarah kali kedua ke rumah Fatima dan besar kemungkinan yang terakhir sebelum kami pulang ke Malaysia. Pergi rumah orang Islam kat sini memang tak sah kalau tak bercerita tentang makanan yang mereka hidangkan. Semiskin mana pun, mereka akan cuba lakukan yang terbaik untk tetamu. Tu sebab la kalau pergi rumah mereka tak boleh sekejap. Mereka pula memang akan hidangkan makanan yang panas, yang baru siap dimasak. Semestinya sedap.

 Kabachok (timun air goreng)

 Terung goreng

 Sup daging dan kacang pea

 Kubete (inti daging tu)

 Pecheni


 Adat mereka buat air tak bergula. Gula disediakan berasingan. Ni salah satu jenis gula yang disediakan. Ada macam-macam jenis lagi. Mereka kata ni typical dari Uzbekistan


Insyaallah jika Allah panjangkan umur dan dimurahkan rezeki, kami ingin sekali kembali ke Ukraine menziarahi kalian semua. Mudah-mudahan impian tu tercapai suatu hari nanti.

Gambar ketika ziarah kali pertama. Ziarah kali ni tak ambil gambar dengan tuan rumah.
Fatima (berbaju hijau), makcik Khalila dan pakcik Uzair.

0 comments: