Assalamualaikum w.b.t.

Memandangkan kami dah start cuti study week, kami mengambil keputusan untuk menangguhkan usrah kami setakat ini. Insyaallah mudah-mudahan menuntut ilmu agama itu akan diteruskan walau di mana jua kita berada. Kami mengambil keputusan untuk mengadakan makan-makan bersama ahli usrah yang lain di Restoran Marakan. Alhamdulillah berjaya dilaksanakan.

Lebih kurang pukul 6.45 petang bertolak ke Marakan, 9 orang semuanya. Nak masak memasak perlukan masa yang lama, tu sebab makan di luar saja. Sesekali takpe, kalau selalu boleh bankrup.

 Restoran Marakan

Sampai saja terus kami pesan makanan. Sementara tunggu makanan sampai, kami makan dulu kek yang kami bawa tu. Sambil menunggu makanan, kami bertukar-tukar hadiah (saja suka-suka). Alhamdulillah tak lama tunggu makanan siap.

 Baru selesai order makanan

 Masih menunggu makanan

 Sedap ke?

Makanan pun boleh la tahan sedap. Dah lama tak makan kat Marakan ni, dah berubah rupa bentuk dan rekaan. Semakin cantik dan nampak lebih mewah dari dulu.

 Tava kebab pa marakanski.
Daging cincang yang dibentukkan. Dimakan dengan kentang goreng berkuah kefir

Sarma.
Daging cincang + beras, dibungkus dengan daun anggur, direbus. Kalau nak cuba buat, lihat disini

Kotlete.

Mantee.
Daging cincang + bawang, dibungkus dengan tepung, lalu dikukus

 Sashlik kuritsa(ayam). Ada juga sashlik baranina(kambing).

 Lipioshki (sejenis roti, sedap dimakan bersama tava kebab)

Selesai makan bergambar dengan semua ahli usrah. Akhir sekali sedikit kata-kata dari naqibah.



Sahabat-sahabat sekalian yang dirahmati Allah. Sesungguhnya perjalanan kita masih jauh. Kejarlah ilmu selagi kita mampu. Sehari kita boleh duduk berjam-jam mendengar kuliah perubatan, takkan seminggu sejam dua tidak boleh untuk mewajibkan diri menuntut ilmu agama. Ilmu agama itu fardhu ain, sedangkan ilmu perubatan itu fardhu kifayah. Maka laksanakannya dengan sebaik mungkin. Ilmu yang kita pelajari selama ber'usrah' sama, gunakan lah. Jangan hanya ditinggalkan di dalam buku catatan semata-mata. Walau di mana kita berada, teruskan menuntut ilmu Allah di muka bumi ini kerana ilmu Allah itu tidak akan habis

Mungkin kita akan berjauhan selepas ini, tapi mudah-mudahan kita semua dekat di hati. Maaf dipohon andai ada tersalah bicara, tersalah kelakuan. Semoga ukhwah yang terbina adalah kerana Allah. Barakallahufeekum.

0 comments: