Zaman sekarang ni banyak sungguh kajian tentang personality diri dilakukan. Mengikut bulan lahir, mengikut turutan adik beradik dan macam-macam lagi. Kali ni saya nak kongsi juga berkenaan personality diri ni, tapi mengikut jenis darah. Kajian ini dijalankan oleh sebuah institut di Jepun.

Kajian-kajian seperti ini bukan untuk dipercayai. Mungkin ada yang benar dan ada juga yang tidak benar. Apa yang boleh saya katakan, bila ada kajian begini, kita seharusnya lihat semula pada diri kita. Kalau ada kebaikan yang sama seperti dalam kajian tu, kita kekalkan malah kita tingkatkan. Tapi kalau ada keburukan yang sama seperti dalam kajian tu, kita tinggalkan dan jauhkan. Ni salah satu cara untuk muhasabah diri. Bukannya mempercayai tanpa memberi kesan positif pada diri kita.

Sebelum tu anda kena tahu la group darah. Samada group O, A, B atau AB. Semua orang sepatutnya kena tahu group darah masing-masing. Mana tahu ada kes kecemasan yang memerlukan trasfusion darah, mudah untuk para kakitangan perubatan melaksanakan tugas mereka. Tapi jangan risau, kat hospital mereka mesti buat ujian darah sebelum melakukan transfusion darah.


TYPE  O
You want to be  a leader, and when you see something you want, you keep striving until you achieve your goal. You are a trend-setter, loyal, passionate, and  self-confident. Your weaknesses include vanity and jealously and a  tendency to be too competitive. 

TYPE  A
You  like harmony, peace and organization. You work well with others, and are  sensitive, patient and affectionate. Among your weaknesses are  stubbornness and an inability to relax.

TYPE  B
You're a rugged  individualist, who's straightforward and likes to do things your own way.  Creative and flexible, you adapt easily to any situation. But your  insistence on being independent can sometimes go too far and become a  weakness.

TYPE  AB

Cool and  controlled, you're generally well liked and always put people at ease.  You're a natural entertainer who's tactful and fair. But you're  standoffish, blunt, and have difficulty making decisions.

2 comments:

ummu said...

Salam Sis

menarik artikel ni,boleh saya buat rujukan.TQ

NORAIN said...

salam sis...
ambil la...silakan...selagi utk kebaikan, gunakan la...

qaseh mas ni nama apa?