Entry yang lepas saya ada kata yang saya beli daun anggur untuk buat satu jenis makanan Turki. Hari ni saya dah pun lakukannya. Tapi ini pertama kali saya cuba buat makanan ni, banyak sangat kekurangannya. Perlu menuntut lagi ni.

Makanan ini diberi nama 'galupsi' (bahasa russia) atau 'sarma' (bahasa tatar). Dah lama saya tahu kewujudan makanan ni, tapi saya tak teringin nak mencuba. Sampai la satu hari makcik Radziah (tatarian) suruh saya rasa sarma yang dia buat. Owh sedap rupanya. Bila saya tanya orang yang tahu cara membuatnya, saya rasa macam senang. Tu yang teringin nak cuba buat sendiri. Sesiapa yang teringin nak cuba buat sendiri, boleh tengok resepi di bawah.

 Galupsi / Salmar yang sedia untuk dimakan.

Bahan-bahan:

Daun anggur / kelopak kobis (telah dijeruk dgn air garam)
Beras (dibasuh bersih)
Daging cincang
Bawang besar (potong dadu)
Bazilik (russia) / raihan (tatar)
Jintan putih
Garam
Olive oil (minyak zaitun)

Cara-caranya:

-Campurkan beras, daging cincang, bawang besar, bazilik dan garam. Gaulkan.
-Bentangkan daun anggur / kelopak kobis, letakkan bahan-bahan yang telah dicampur tadi ke atas daun anggur dan lipat dengan kemas.
-Susun galupsi ke dalam periuk dengan kemas dan rapat (kalau tak rapat nanti terburai isinya).
-Masukkan air sama paras dengan galupsi tadi. Tuangkan sedikit minyak zaitun ke dalam air rebusan. Boleh tambahkan sedikit garam ke dalam air rebusan jika suka lebih masin.
-Rebus 45-60 minit.
-Siap untuk dimakan. Daun anggur tu boleh dimakan sekali.

Beras + daging cincang + bawang besar + bazilik + jintan putih + garam

Daun anggur yang telah dijeruk dengan air garam

Letakkan campuran beras dan daging tadi ke atas daun anggur dan lipat kemas.

 Haaaa macam ni.

 Siap sudah membungkus. Sekarang dah boleh dimasukkan dalam periuk untuk direbus.

Dekat Ukraine ni mudah nak dapat daun anggur yang telah dijerukkan dengan air garam. Kelopak kobis pun sama juga. Jadi kami boleh beli di pasar je. Pastikan daun anggur tu daun yang muda bukan yang tua. Sebab bila guna daun yang tua, liat untuk dimakan.

Walaupun percubaan kali pertama ni menghasilkan galupsi yang ada rupa paras, tapi rasa galupsi ni masih banyak kekurangannya. Kena banyak belajar lagi untuk memperbaiki.

Terfikir kalau di Malaysia, mana nak dapat daun anggur / kelopak kobis jeruk? Hmmm kena buat sendiri la jawabnya. Siapa ada daun anggur kat rumah? Hehehe.

0 comments: