Lately asyik buat entry pasal makanan je. Tak tahu la kenapa, may be sebab takde topik saya nak post agaknya. Entah la.

Beberapa minggu yang lepas, masa jalan-jalan di blog orang saya terjumpa resepi ayam kukus. Nampak menarik dan sedap. Niat dihati memang nak buat resepi tu, cuma tak sempat nak buat. Alhamdulillah hari ni Allah pinjamkan kekuatan untuk saya mencuba resepi ni.

Saya memang suka makanan jenis kukus dan rebus. Pada saya sangat sedap, tapi mungkin tidak pada orang lain. Sebab Allah kurniakan kita perasaan yang berbeza-beza. Lagi pun makanan yang dikukus dan direbus ni lebih sihat berbanding makanan yang digoreng. Kurang lemak, lebih berkhasiat. Itu pandangan saya.

Hari ni menu sihat adalah Ayam Kukus Sos Nenas dan Salad Campuran. First time mencuba resepi ayam kukus tu. Alhamdulillah hasilnya memang memberangsangkan. Walaupun cuma dikukus, tapi rasanya tetap sedap. Yang penting tidak berlemak. Semua kulit dan lemak ayam dibuang sebelum dimasak, masak pula tak guna minyak. Tu sebab saya suka resepi ni. Cuma bagi saya leceh sikit nak buatnya. Sikit je tak banyak pun lecehnya. Hehehe. Tapi kata orang 'nak seribu daya, taknak seribu dalih'.

Ayam kukus bersos nenas. Ayam dah tertimbus dek nenas.

Salad campuran (timun + tomato + olive + daun ukrup + olive oil). Tambah gula dan garam sikit sebagai penambah perasa.


Sesiapa yang teringin nak cuba resepi ayam kukus ni, boleh ambil resepi dari blog kak Hana atau tiffinbiru. Saya pun ambil resepi dari blog mereka.

Agaknya memang hari ni hari ayam dan salad. Shibrah datang ke bilik saya dengan membawa sepinggan lauk berserta sayuran. Memang rezeki saya dan roomates hari ni. Shibrah bawakan Moroccan Chicken dan Garden Salad. Nampaknya hari ni hari ayam dan hari salad, hehehe.

 Moroccan chicken dan garden salad

Apa pun terima kasih banyak Shibrah sebab sudi memberi kami rasa makanan tu. Semoga Allah tambahkan lagi rezeki mu, insyaallah. Kalau nak bagi lagi silakan, kami menerima dengan pintu terbuka. Hahaha. Shibrah ni memang pandai memasak dan suka mencuba masakan baru. Teruskan usaha ye Shibrah.

0 comments: