Sejak beberapa hari yang lalu lagi, classmate ajak makan kat luar. Rasanya dah lama kami tak makan kat luar beramai-ramai. Maklum la, sekarang hari Sabtu ada class (menggantikan cuti outbreak H1N1 beberapa bulan lalu), masa jadi terhad. Ahad pula ada saja program, tambah-tambah sekarang ni ada HOW (Houseman Officer Workshop).

Hari ni kami bercadang nak makan di Restoran Al-Laziz di 'central rinak' (rinak = pasar). Restoran halal yang baru dibuka. Selalunya restoran halal di sini menyediakan menu mengikut tuan punya restoran. Kalau tuan restoran tu orang Turkey, maka menu-menu tu pun menu Turkey la. Kalau orang Tatar punya restoran, menu Tatar la yang disediakan. Tapi Al-Laziz ni menyediakan makanan orang Rusia. Yang penting pemilik restoran ni adalah orang Islam dan makanan yang disediakan halal.

 
 Kaunter Al-Laziz. Restorannya tidak la besar mana pun.

 
 Encik cashier sedang mengira jumlah harga makanan yang kami pesan. Sesekali berposing, lepas ni bila dah balik Malaysia, tak jumpa dah makanan kat Al-Laziz ni.

Kami memesan beberapa jenis makanan untuk dicuba. Menunggu pun tak lama. Mungkin masih awal, jadi tak ramai orang yang berkunjung. Boleh tahan la makanannya dan harganya pun tidak mahal 'mencekik'. Cuma pilihan makanan tak berapa banyak.

 
Nampaknya mereka dah tak sabar-sabar lagi nak makan

  
Jangan makan dulu, belum baca doa.

  
 Senyum lapar tu. Ok ok jom kita tengok apa makanan yang dipesan

  
 Sup se frikadelkami.
Dalam sup tu ada bebola daging dan nasi

  
Kotleta po kievski.
Daging ayam bersalut roti, nasi, salad kobis, mayonis dan sambal (tentunya sambal orang Rusia tak pedas langsung)

  
Sup se pelmenyami.
Dalam sup tu ada daging cincang yang dibungkus dengan tepung yang telah diuli

  
 Solyanka.
Sup juga tapi merah. Kalbasa dalam sup tu. (kalbasa = sosej)

Habis makan jangan buat-buat tak tahu pula, kena la bayar. Cik bendahari sedang mengira duit.

Lepas makan baru sambung berjalan-jalan di rinak untuk cari barang-barang mentah. Masa kami keluar dari hostel tadi, cuaca cerah. Masa kami makan di Al-Laziz, hujan turun dengan lebatnya tapi sekejap je. Walaupun sekejap, bertakung juga la air kat jalan.

0 comments: