Semalam baru je habis cycle O&G (Obstetrics & Gynaecology). Orang melayu sebut 'sakit puan'. Gembira ke sedih ye? Entah la. Hehehe (sengih penuh makna...apa maknanya? Biarlah rahsia).


Alhamdulillah berjaya menghabiskan cycle O&G dengan baik. Walaupun hari terakhir memang sangat mendebarkan. Mana tak berdebar bila tahu ada exam orally dengan Dr Alexandra Alexandrovna Trushkevich. Apa pun syukur alhamdulillah atas segalanya.

Dari start masuk clinical O&G, class saya asyik dapat tutor yang sama, sampai la ke tahun akhir ni. Dr Irina Ergenevna Braude. Tapi pada saya sangat lucky dapat belajar dengan dia, sebab dia sangat rajin mengajar dan tak jemu-jemu ulang apa yang dia cakap supaya student faham. Thank you very much ma'am.

 
Dr Irina Ergenevna Braude

Apa yang menarik perhatian saya mengenai department O&G di sini, berkenaan abortion (pengguguran kandungan). Di sini abortion legal. Maksudnya abortion yang sengaja itu dibolehkan dan dibenarkan. Memang setiap perempuan yang disahkan mengandung oleh klinik atau hospital akan ditanya dengan soalan ini, "kamu nak teruskan kandungan ini atau nak gugurkan?". Kalau mereka kata nak gugurkan, maka doktor akan gugurkan kandungan tu. Astaghfirullahal 'azim. Entah berapa banyak nyawa yang telah mereka bunuh agaknya. Tapi itu la hakikatnya apa yang berlaku di sini.

Tak tahu la kenapa suka sangat cerita pasal O&G ni. May be sebab semuanya berkaitan perempuan. Memandangkan saya adalah perempuan, maka memang logik la kan? Dari zaman saya sekolah pun, saya banyak terdedah dengan O&G sebab selalu ikut kakak kerja. Maka secara tak langsung, terasa O&G ni menarik pula.

0 comments: