Setelah 6 tahun tinggal di bumi Ukraine untuk menimba ilmu, pasti berbagai makanan baru yang tiada di Malaysia telah dijumpai. Tapi sudah tentunya tidak semua saya cuba. Saya pula bukanlah seorang yang suka mencuba makanan baru.

Satu hari Naimah memberitahu ada sejenis ikan di Ukraine ni yang perutnya penuh dengan telur. Saya teruja. Manakan tidak, saya memang suka makan telur ikan. Macam tu juga keluarga saya. Kalau ada telur ikan, pasti berebut-rebut masing-masing nak dapatkan telur. Tak kira besar atau kecil, tua atau muda. Hehehe. Arwah ayah dulu pun memang suka sangat telur ikan.

Tapi masih tak tahu macam mana rupa paras ikan tu. Naimah kata nama ikan tu 'moiva riba'(ikan moiva). Sehinggalah satu hari Naimah bawa moiva yang dah siap bergoreng. Hmmm memang sedap. Bila tengok perut ikan tu, penuh dengan telur walaupun ikan tu hanya la sebesar sejari hingga 2 jari.

 
Moiva siap digoreng dan sedia untuk dimakan. Hmmm sedap

 
 Haaaaaaaaa banyakkan telur dia? Penuh perut ikan tu dengan telur je.

Semalam saya berpeluang beli sendiri ikan tu di Kubisheva rinak (pasar). Alahamdulillah berjaya menikmati ikan moiva ciptaan Allah itu dengan sebaiknya. Terima kasih Allah memberi peluang saya merasa benda baru yang saya tak pernah jumpa sebelum ini.

0 comments: