2 hari lepas, abang saya ada bagi link video youtube kat YM (yahoo messenger) saya. Ingatkan video apa, rupanya video klip lagu-lagu banjar. Tersenyum seorang diri saya. Ada rupanya lagu-lagu tu dalam youtube. Saya tak pernah belajar pun lagu-lagu orang banjar ni, tapi abang saya yang banyak kenalkan saya dengan lagu-lagu tu. Sebab dia sangat suka.

Bila cakap pasal 'orang banjar', ramai orang Malaysia yang tak tahu suku kaum apa tu? Siap ada yang kata "orang asli dari mana tu?" Hmmm sabar je la. Kepada sesiapa yang masih tak tahu, ada banyak orang banjar di Malaysia. Memang asal usulnya dari Indonesia. Orang banjar kat Malaysia ni dah lama sangat, maka bahasanya pun ada lain sikit dengan banjar di Indonesia.

Setakat yang saya tahu, kebanyakan orang banjar ada di Selangor, Perak dan Pahang. Mungkin ada juga di negeri lain, tapi saya tak berapa tahu info mengenainya.

Jom kita dengar lagu ni. Ada banyak lagi lagu-lagu lain tapi tak berapa berkenan sebab kebanyakannya lagu-lagu cinta.

GURING ADING GURING (Tidur adik tidur)

 AMPAR-AMPAR PISANG

Ada sesiapa yang faham lagu-lagu ni? Hehehe. Kalau tak faham sila la tanya. Saya masukkan hanya untuk simpanan saya, jadi tak perlu la nak di terjemah. Tapi kalau ada yang nak tahu boleh la tanya. Saya akan cuba terjemahkan.

2 comments:

Anonymous said...

Ada juga lagu banjar dekat youtube ye...Hidup banjar...

NORAIN said...

saya pun abang saya yang bagi tau...kalau tidak tak tahu juga...anonymous ni org banjar mana?