Zaman sekarang ni kemudahan internet memang sangat membantu. Membantu dari segi apa ye? Macam-macam la. Salah satunya dapat jumpa kawan-kawan yang dah lama tak jumpa dan dah tak berhubung. Seronok bila jumpa kawan-kawan lama. Tak kurang juga yang berkenalan dengan kawan baru melalui internet juga.

Tapi adalah lebih menggembirakan saya apabila dapat jumpa 'kulaan' kat internet. Kulaan = saudara-mara. Dalam seminggu ni ramai sungguh jumpa kulaan kat facebook. Jumpa keluarga nenek Hajar. Nenek Hajar ni nenek saudara saya. Rumah dia takde la jauh sangat pun dengan rumah saya, cuma bila dah masuk sekolah menengah hingga sekarang, sangat jarang ziarah ke rumah nenek. Ini la jadinya bila duduk asrama. Balik rumah sebulan sekali. Kulaan pun dah jarang jumpa.


nenek Hajar dengan anak bongsunya. kelapan-lapan (hasil perkongsian hidup dengan arwah ustaz Jaapar) anak nenek semuanya berjaya. bukan calang-calang orang nenek Hajar ni.

Nenek Hajar selalu juga jumpa, kadang-kadang kat kenduri atau majlis-majlis keramaian. Tapi anak-anak nenek sangat jarang jumpa. Silap haribulan terlanggar bahu pun tak kenal. Teruk sungguh la saya ni.

Beberapa hari yang lepas jumpa salah seorang anak nenek Hajar merangkap ustazah masa sekolah menengah kat SAMT Batu 38 dulu, ustazah Rasyidah (mak njang). Jumpa dalam facebook, apa lagi terus 'add' dia. Bila dah jumpa facebook ustazah, maka jumpa la juga facebook anak-anak nenek yang lain, pak lang Fuad, pak ndak Ghazali, pak teh Naim dan mak uda Faezah. Tapi tak jumpa pula facebook maksu Siti Nur.

Tiba-tiba hari ni ada orang add saya kat facebook. Zahidah Fakhriz. Eh, siapa pula ni? Sekali buka, laaaaaa maksu Siti Nur rupanya. Maksu ni cuma 2 bulan je lebih tua dari saya, tapi saya tetap kena panggil dia maksu sebab pangkat dia dalam keluarga.

Ada lagi 2 orang anak-anak nenek yang saya tak sebut. Al-Marhum paklong Zainuddin dan Al- Marhum pak ngah Amat (lupa nama penuh arwah pak ngah). Arwah pak long baru je menyambut panggilan Ilahi pada 25 Oktober 2009 yang lepas. Arwah pak ngah pula meninggal setahun yang lalu kalau tak silap. Semoga mereka ditempatkan dalam golongan orang-orang yang beriman, ameen.

Mungkin masa kecil-kecil dulu je pernah jumpa dengan anak-anak nenek ni. Bila dah besar ni, duduk asrama, memang jarang sangat lah, kecuali mak njang Rasyidah sebab dia adalah mak njang merangkap usatzah saya di sekolah. Walaupun terlalu jarang berjumpa, tapi keluarga tetap keluarga. Moga Allah kekalkan ukhwah kita semua, insyaallah.

Gembira sangat bila dapat memanfaatkan penggunaan internet untuk perkara-perkara baik macam ni. Mudah-mudahan lepas ni banyak lagi la keluarga saya yang akan saya jumpa. Jumpa di alam realiti adalah lebih baik dari jumpa di alam cyber. Tapi daripada tak jumpa langsung, baik la jumpa di alam cyber ni. Setidak-tidaknya dapat bertanya khabar, cuma tak bersua muka je.

0 comments: