Esok 9 Zulhijjah 1430H, bersamaan 26 November 2009, hari khamis adalah hari 'Arafah / hari Wuquf. Umat Islam yang mengerjakan ibadah haji akan melakukan ibadah wuquf di Padang 'Arafah pada hari tersebut.


wuquf di padang 'Arafah


Adalah disunatkan berpuasa sunat pasa hari 'Arafah. Ini berdasarkan hadith Nabi yang diriwiyatkan oleh Muslim.
Sabda Nabi Sallallahualaihiwasallam : " Puasa pasa hari 'Arafah dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang" (hadith riwayat Muslim).

Puasa pada hari 'Arafah pada 9 Zulhijjah disunatkan kepasa merka yang tidak mengerjakan ibdah haji. Kedatangan hari 'Arafah setahun sekali ini, sebaiknya jangan kita sia-siakn. Perbanyakan ibadah-ibadah sunat disamping ibadah-ibadah wajib.

Sebaliknya pula bagi mereka yang sedang mengerjakan ibadah haji. Adalah disunatkan untuk mereka tidak berpuasa pada hari 'Arafah.
Hadith yang diriwiyatkan dari Abu Hurairah r.a.
Sesungguhnya Rasulullah Sallallahualaihiwasallam melarang berpuasa pasa hari 'Arafah bagi mereka yang berada di 'Arafah (hadith riwayat Abu Daud dan An-Nasai'e; At-Tabrani daria Aisyah r.h.a.)

Keterangan hadith di atas;
Imam Syafi'e berpendapat; " Disunatkan puasa pada hari 'Arafah bagi mereka yang tidak mengerjakan ibadah haji. Adapun bagi mereka yang mengerjakan haji, adalah lebih baik untuknya berbuka agar ia kuat berdoa di 'Arafah.
Dari pendapat Imam Ahmad pula; "Jika ia sanggup berpuasa maka boleh berpuasa, tetapi jika tidak hendaklah ia berbuka. Ini kerana hari 'Arafah memerlukan kekuatan tenaga".
Begitu juga dengan para sahabat lain yang lebih cenderung untuk tidak berpuasa pada hari 'Arafah ketika mengerjakan ibadah haji.

Oleh itu marilah kita beramai-ramai meraikan hari 'Arafah dengan berpuasa dan melakukan ibadah-ibadah sunat yang lain. Sesungguhnya ganjaran yang Allah janjikan amatlah besar.

Allahu'alam

"Ya Allah aku rindu untuk menjejakkan kaki ku di Baitullah Al-Haram. Semoga satu hari nanti aku jua berpeluang berada di dalam Baitullah Al-Haram, insyaallah. Istajibillahumma du'a ana...Ameen Ya Rabbal 'Alamin"

0 comments: