Seperti dijanjikan, hari ni kami ke Radnikova membantu muslimin memotong dan membungkus daging-daging korban. Terasa penat padahal takde buat kerja sangat pun. Setakat memotong dan membungkus je kerja muslimat.

Bas janji tunggu kami di depan AC (arab cafe) pukul 1:00 pm. Tunggu punya tunggu tak sampai-sampai. Dekat pukul 3:00 pm baru bas sampai. Selalunya urusan bas muslimin yang uruskan tapi kali ni orang Islam tatar yang uruskan. Entah apa masalahnya sampai lambat sebegitu rupa. Menurut kata sahabat saya, orang tatar tu lupa nak booking bas untuk muslimat. Sabar je la.

Dalam setengah jam perjalanan, kami sampai di Radnikova. Sampai je kat sana, dah banyak daging yang sudah siap dibungkus oleh muslimin. Muslimat pun diberi tugas untuk memotong dan membungkus daging. Disebabkan ramai muslimat yang pergi, tak sampai sejam, semua selesai. Cuma terpaksa menunggu kedatangan 3 ekor lagi kambing yang belum sampai. Kalau tidak silap, semuanya 7 ekor lembu dan 15 ekor kambing.


suasana di tempat penyembelihan
group memotong daging. tengok la tu, siap ber'glove'. heheheh...bukan apa, susah nak cari air kat tempat penyembelihan tu, sebab tu la mereka pakai glove.

 
daging-daging yang masih segar...

 
lepas di potong, daging dibungkus...ni la orang-orang kuatnya.

 
akhir sekali timbang ...supaya pembahagian sama rata.

Berhenti sebentar untuk solat maghrib berjemaah sebelum menyambung kerja. Solat berlantaikan bumi, beratapkan langit, berdindingkan kesejukan musim luruh.


group pertama...rasa-rasanya di mana kami solat tu?



DI SINI!!!solat maghrib di kawasan runtuhan bangunan, dekat dengan kawasan penyembelihan...alah bisa tegal biasa...di mana sekali pun, solat wajib ditunaikan...ni group terakhir, dah tak ramai

Selepas solat maghrib, muslimin menyambung tugas menumbangkan 3 ekor lagi kambing. Tentu muslimin penat. Keluar dari pukul 7:30 am untuk melaksanakan ibadah korban.


salah seekor kambing yang telah dikorbankan. tapi gambar ni, kambing tu masih hidup


dah sembelih, siat kulitnya pula

 
dan akhir sekali dilapah...kerja seterusnya muslimat sambung

Dalam pukul 7:00 pm semua dah siap. Kesejukan kami menunggu bas yang tak kunjung tiba. Agaknya bas mogok hari ni. Selalunya bas akan sampai lebih awal dari waktu yang dijanjikan. Tapi hari ni entah la.



setelah selesai tugas, macam biasa la, mengabadikan kenangan...macam-macam gaya la

Pukul 8:30 pm kami sampai kat asrama. Penat tapi seronok dan gembira.

Pengalaman yang pertama kali dan terakhir yang kami rasa. Tahun-tahun sebelum ni cuma muslimin je yang buat kerja-kerja ni. Pengalaman bermakna untuk 'Aidiladha terakhir di Ukraine. Kenangan yang tak akan berulang lagi. Kalau berulang pun tempat pasti tak sama.

Tahniah kepada muslimin muslimat CSMU kerana telah berjaya melaksanakan program korban dengan jayanya. Mudah-mudahan korban kita Allah terima, insyaallah. Ameen!



ni pemandangan kat Radnikova selepas terbenam matahari...


cantik tak?

0 comments: